4 februari 2014

Hungriga gäddor gav två PB:n på Mållången

Söndagen bestod av årets först trollingtur på Mållången tillsammans med Emil och Jesper (Emils kusin). Mitt mål med den här dagen var att träna på att köra båten med paravaner inför LPR 2013 kommande lördag. Jag hade bestämt att börja ute på djupet för att se om gäddorna gått ut på djupare vatten och lämnat "smörgåsborden" med lekande betesfisk i grundvikarna. Spöna riggades och lades ut ett efter ett. Ekolodet visade nästan 14 grader i vattnet.

Jag konstaterade rätt snart att det var dåligt med fisk ute på djupet. Såg några mindre stim med fisk. Det vara inte förrän jag navigerade in över ett grundare parti som jag såg vart fisken verkade stå den här dagen. Proppfullt med fisk under båten i det grundare vattnet. Dags att byta taktik.

Vi riggade om till mer grundgående beten och svepte in över grundområdet igen. Det tog inte lång stund så sa det pang på en Bulldawg Pounder. Jesper fick ta spöt och landade efter en liten stund sitt livs första spöfångade gädda. Den vägde 4.10 kg och mätte 90 cm.

Jesper med sitt livs första gädda och därför också PB.

Min jigg fick dock fruktansvärda skador så den fick åka tillbaka i betesboxen igen efter sin första gädda. Sånt som händer när man kör med gummi. Vi fortsatte med att köra över grundområdena och rätt snart så högg det igen. Nu var det Emils tur att ta spöt. Han fick en gädda på ca 1.5 kg.

Emil med dagens andra gädda.

Vi fortsatte med fisket och fick ännu ett hugg. En snipa som vi ruskade av intill båten. Efter den fisken åkte vi till Finnaholmen för lite välbehövlig fika. Emil gjorde upp en eld inne i vindskyddet och vi mumsade i oss mackor och korv tillsammans med varm O´boy och kaffe. Jag tog också tillfället i akt och lagade min skadade Bull Dawg med hjälp av några tändstickor.

Rast på Finnaholmen är mer regel än undantag.

När vi var mätta och "uträttat lite behov" så tog vi båten mot ett nytt fiskeställe som brukar vara bra att trolla på. Vi lade ut våra spön igen. Det högg tämligen omgående. Emil tog den. En gädda i 2 kilosklassen.

Emil med dagens tredje gädda.

En kort stund därefter högg det igen och nu var det Jespers tur att ta en gädda. Ännu en fisk på ca 2 kg.

Jesper med ännu en gädda.

Vi fick 2 gäddor till innan det högg en lite bättre fisk som Emil fick ta. Den visade sig bli turens största fisk. En gädda på 4.30 kg och 90 cm och nytt PB för Emil. Kul!

Emil med sitt nya PB på gädda 4.30 och 90 cm.

Vi fick sedan 2 gäddor till i tvåkilosklassen innan vi åkte hemåt igen. Totalt 10 gäddor blev det. En väldigt lyckad dag på sjön. Väl hemma väntade sambon och vi grillade mat i sommarvärmen och tog ett glas rött till det. Emil fick dock vatten.

Väl hemma blev det grillat.

Nu är det bara att ladda inför tävlingen till helgen och hoppas att fiskelyckan håller i sig.