4 februari 2014

Revansch på Grängen

Efter torsdagens sega fiske på Ullungen var revanschlustan stor på fredagkvällen. Efter att ha hjälpt Rickard med att gräva grund för ett växthus bestämde vi att prova lite trolling på Grängen på kvällssidan. Hade lite förhoppningar att det skulle kunna vara lite fisk ute i sjön där nu då det skulle bli lite roligare för Arvid som ville med om det nappade lite. Förhoppningarna infriades skulle det visa sig...

Runt 18-tiden låg båten i sjön och vi riggade 4 spön. Det började hugga nästan på en gång. Vi hade bara hunnit få ut 3 spön innan dagens första dubbelhugg var ett faktum. Först högg det på min paravan och när jag vevat in en lite bit så högg det även på Rickards paravan. En gädda som Arvid fick hjälpa till att veva in. Det visade sig vara 2 mindre gäddor på omkring 1 kg styck.
Vi fortsatte och huggen kom lite titt som tätt men bara mindre gäddor mellan knappa kilot upp till 2 kg. Men Arvids "tor ädda" ekade lite hela tiden i båten. smile
Efter en stund hade vi fått 7 gäddor. Ett dubbelhugg till i båten gjorde att Arvid fick agera kapten för en stund medans Rickard och jag vevade in fiskarna.


 


Arvid fick ta över kaptensrollen

Roligt att få mycket gäddor tyckte vi i båten. Men det vore ju kul att få en lite bättre gädda. På det tredje varvet på sjön small det till ordentligt på min paravan. Spöet fick en ordentligt böj och knarrspärren vrålade till. Tydde på en bättre fisk. Rickard tog snabbt upp de övriga spöna och en kamp började där gäddan inte ville visa sig vid ytan den närmaste minuterna. Den vände ner så fort varvräknaren på rullen visade att vi snart borde se den. Hårda härliga rusningar trots att spärren var hårt åtdragen. Efter en stund fick vi se den uppe i ytan. Jag uppskattade den till runt 7-8 kg. När den till slut tillät sig komma in nära båten håvade Rickard den. Efter avkrokning i håven lyftes den in i båten där den vägdes till 9.74 kg på min våg och mättes till 110 cm. Retfullt nära magiska 10 kg!!!


Gäddan vägde 9.74 kg, 110 cm. Arvid och jag poserar

Nytt personbästa
Gäddan återutsattes. Arvid ville också se när den simmade iväg tillbaka
Friheten är nära.

Efter att vi kommit igång efter att ha återutsatt den fina gäddan fick jag en liten gädda på en djupt fiskad Cisco Kid. Sedan hade vi inte ett enda hugg på en bra stund. Rickard och Arvid lyckades dock få 2 st kilosfiskar i tätt följd innan klockan visade nästan 23 och vi plockade ihop. Innan vi körde in tog vi en lite vända på sjön så Arvid fick prova att köra båten i full gas. Något som uppskattades!!! För egen del var det skönt att äntligen ta ett steg närmare min drömgräns 10 kg. Nästa gång kanske den gränsen också spräcks.

Tills dess skitfiske på er allihopa!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar