4 februari 2014

Mystrolling på Grängen

Maddes son Emil och jag bestämde under lördagen att vi skulle och fiska tillsammans i mina hemmatrakter. Jag föreslog att vi skulle åka på Grängen. En sjö som brukar vara relativt lättfiskad. Vi käkade frukost i söderhamn med Madeleine som inte fick följa med då hon skulle jobba.

Vi åkte till Edsbyn och hämtade båten hos mina föräldrar och sjösatte omkring halv 11-tiden. Vi gjorde iordning 4 spön och påbörjade vårt fiske. Vattentemperaturen visade drygt 11 grader. Vi fick köra i nästan en timme innan första hugget kom på en paravan. En liten snipa som högg på en Westins Jätte. Emil fick ta den helt själv.

 
Emil med dagens första gädda

Vi fortsatte fisket. Vi såg en del mindre fiskstim och någon enstaka större fisk på ekolodet. Efter ca en timme till fick Emil en till snipa på samma ställe som den första. Den tog på en Butch Lure.

Då det var väldigt få ekon ute på de djupare partierna bestämde vi att prova gå lite grundare. Vi tacklade om och körde på mellan 3-5 m djup. Inga hugg här heller. Så vi återvände ut mot djupare vatten i hopp om att fisken nu "släppt från botten" på eftermiddagen. Vi såg betydligt mer fisk nu på lodet. Vi hade först ett hugg där paravanen utlöste utan att fisken fastnade. Sen när vi precis skulle ge upp hade jag en stöt på en djupgående Cisco Kid. Jag tog tag i linan och drog i den och slackade upp linan. Det högg igen bara linan sträcktes. Det visade sig vara en gädda på ca 1 kg.

Dagens sista snipa

Efter att ha släppt tillbaka gäddan så avslutade vi fisket och åkte till Söderhamn och grillade och myste gott med Madde som kommit hem från jobbet.

Nu blir det deltävling 1 på Orsjön/Kyrksjön på lördag med farsan som agerar stand-in åt Rickard som tydligen tycker det är roligare att dricka pilsner på Östersjön istället för å fiska.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar