4 februari 2014

LPR-final på Varpen

Så hade det blivit dags för den tredje och avslutande deltävlingen i Ljusnan Pike Race 2011. Varpen i Bollnäs var sjön där det skulle avgöras. Inför tävlingen låg vi på 25:e plats i sammandraget på 218 cm och hade därmed inget med toppstriden att göra. Målsättningen var att försöka behålla den placeringen och att få "full planka" äntligen.

Dagen började med dimma och åter dimma. Det beslutades därför att tävlingen skulle börja 09:15 istället och sluta 15:15 och att endast trollinghastighet fick användas på väg ut. Något som verkligen behövdes. Hade vi inte haft GPS på ekolodet hade vi kunnat snurra runt i cirklar då det var som en mjölsäck att köra i. Rickard och jag hade redan innan beslutat att vi skulle testa att leta fisken lite grundare direkt på morgonen på mellan 4-5 m. Vi hittade en vik på sjökortet där vi tänkte börja.

Vi hann knappt börja köra så högg det på Rickards spö. En liten gädda på 51 cm som tydligen var hungrig landades redan efter 7 min. Bra start!

Dagen rivstartade med en gädda efter endast 7 min.

Vi fortsatte att leta oss fram med hjälp av ekolodet i dimman. Väldigt svårt att se de andra båtarna till en början. Vi navigerade även fel och hamnade på ett grund där det blev 2 m snabbt från drygt 9 m. Något som var lite kännetecknande för den här sjön. Oerhört kuperad och grund på sina ställen och den dåliga sikten gjorde inte saken lättare. Efter en dryg timmes tävlande började dimman äntligen lätta och solen började värma på ordentligt. Vi fick inga fler hugg och 10:30 bytte vi ställe.

Här hann vi bara börja köra så såg vi 2 båtar landa en varsin gädda nästan samtidigt. En på 7 kg och en snipa. Kanske det fanns mer fisk här. Såg mycket betesfisk på lodet men inga gäddor ville ta våra beten. Vi "hittade" ännu ett grund som vi körde fast i. Efter ett tag hade vi dock lyckats få till en rutt att köra utan att gå i botten med betena. Men huggen uteblev. Så här fortsatte det de nästkommande timmarna.

När gäddorna visade sig tröga så kunde man passa på att njuta av vädret.

Jag sa till Rickard vi kunde dra oss längre ner för att se hur sjön såg ut där. Vi åkte ner till ett djupområde där det inte var så mycket båtar som trollade för tillfället.
Rickard tog på sig Tänkarmössan

Klockan var nu omkring 13:30 så det började kännas lite uppgivet med att få 3 gäddor i det här läget. Men efter en stund så fick Rickard ett hugg på paravanen som löste ut men gäddan lossnade direkt. Jag hade kort därefter ett hugg på ett av mitt spö men med samma utgång. Gäddan lossnade. Vi fortsatte att köra fram och tillbaka och hade 2-3 hugg till innan det small till på Rickards paravan igen. Spärren gick ut direkt i hugget vilket talade för en bättre fisk som tagit. Jag slog av motorn och vevade in de övriga spöna samtidigt som Rickard drillade fisken som bara gick och borrade mot botten. Efter en stund kom den upp och kunde helt odramatiskt håvas. Den vägde prick 5 kg och mätte 91 cm. Äntligen en bättre tävlingsfisk!

Med knappt en halvtimme kvar kom äntligen en bättre gädda i båten. 5 kg prick.

Klockan var nu 14:45 så vi fick lite panik att få i prylarna igen och försöka få upp den där tredje fisken också. Men vi lyckades bara hitta på ett grund till och vi hade inga fler hugg heller. 15:15 påbörjade vi båtfärden tillbaka till starten. Vi placerade oss på 19:e plats med våra 142 cm och slutade totalt 29:a i cupen på 255 cm. Den som vill se hela resultatlistan kan se slutresultaten för hela cupen på PikeTanics blogg: www.piketanic.blogspot.com

Sammanfattningsvis har den här cupen gett mersmak. Jag kommer med största sannolikhet vara med nästa år igen. Lite trist att vi inte lyckades behålla 25:e platsen. Men det är ju första året och sjöarna har ju varit helt obekanta som sagt. Så jag kan inte vara annat än nöjd.

Stort tack till Emil "Piketanic" Domanders för arrangemanget. Han lovade också att det skulle bli en cup igen nästa år. Så vi får hålla ögonen öppna igen framåt vårkanten.